De Bruinvisch uit 1937 is na een rijk bestaan, sinds 2005 weer terug in haar thuishaven Maassluis. De vrijwilligers zijn drukdoende geweest om de oude type Blazer weer te laten zijn wat zij was: een stoer scheepje met het zo kenmerkende bergingstuigage.
Het 24 meter en met een 120 pk sterke Industrie motor uitgevoerde scheepje bleek zeer veelzijdig en succesvol. Haar indrukwekkende carrière onder Nederlandse vlag omvat ondermeer de omvangrijke wrakopruimingswerkzaamheden in de Nieuwe Waterweg na mei 1945 en de beroemde VN bergingsoperaties van 1957 in het Suezkanaal.
Levensloop
- 22 oktober 1937 ‘Bruinvisch’ in dienst bij W.A. van den Tak’s Bergingsbedrijf N.V., Rotterdam;
- 2 februari 1945 gevorderd door de Duitsers als ‘BS 42’, Bergungsschiffverband, Duitsland; op 6 mei teruggegeven;
- 16 april 1971 ‘Bruinvisch’ Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf N.V., Rotterdam;
- 1 januari 1976 als ‘Bruinvisch’ overgenomen door B.V. Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker, te Vlissingen;
- 1978 verbouwd;
- November 1986 uit de zeevaart;
- Augustus 1990 verkocht aan Caladeros Mediterraneo S.L., Cartagena, Spanje;
- 3 februari 2004 aangekomen in Rotterdam om te worden gerestaureerd;
- 2005 weer terug in haar thuishaven Maassluis
Technische kenmerken
Tonnage | 79 |
IMO-nummer | – |
Lengte | 24,01 meter |
Breedte | 5,50 meter |
Diepgang | 2,45 meter |
Voortstuwing en vermogen | 4 tew 3 cilinder dieselmotor ‘De Industrie’, Alphen a/d Rijn, 120 pk |
Type | Motorbergingsvaartuig type ‘Blazer’ |
Roepletters | PDHH |