Naast de hoofddeelnemers die bij Stichting Sleepboothaven Maassluis (SSM) zijn aangesloten behoort ook het Maassluisje tot de historische schepen. Goedgekeurd door de schouwcommissie van SSM en erkend door de Gemeente Maassluis. Het scheepje met haar eigen bijzondere verhaal ligt aan een drijvende steiger in de havenkom van de stad.
Havensleper het Maassluisje
Vele oudere Maassluizers kunnen zich de havensleper Maassluis (ofwel het Maassluisje) wellicht nog goed herinneren. De kleine maar krachtige havensleper was dan ook speciaal gebouwd voor werkzaamheden in en rond de Maassluise haven. Scheepswerf De Haas toen scheepswerf ‘Zorg en Vlijt’ genaamd verkreeg in 1948 van de Internationale Sleepdienst Maatschappij opdracht tot het bouwen van twee kleine slepers. De Maassluis verkreeg als thuishaven Maassluis en de tweede sleper kreeg de naam Vlaardingen met als thuishaven Rotterdam.
Zo heeft ze onder eigen naam nog tot 1978 gevaren in het Rotterdamse totdat een Limburgse ondernemer haar kocht. Uiteindelijk belande het Maassluisje onder de Belgische vlag met de weinig zeggende naam D16 in Limburg. In 2011 is de sleepboot door Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis teruggehaald naar Maassluis en volledig gerestaureerd met de originele uiterlijke kenmerken.
Levensloop
10 februari 1949 Maassluis N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam.
10 maart 1972 Maassluis Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1969 Maassluis G.J.Eerland Lcm.zn. B.V., Rotterdam in charter.
27 april 1978 Libra Mw. W.H.van Wemmenhove-Beuke, Lith.
07 april 1988 Libra B.V. IJzer–& Metaalhandel Walburg, Zwijndrecht.
07 april 1988 V.H.76 Van Hasselt’s Baggermaatschappij B.V., Stevensweert tot 07-04-1995.
7 april 1995 D16 Dragrasa B.V. in Brussel verkocht.
2011 Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis
2012 Maassluis. Na restauratie weer in de vaart.
Technische kenmerken
Tonnage | 4,99 |
IMO-nummer | – |
Lengte | 15,04 meter |
Breedte | 4,00 meter |
Diepgang | 1,56 meter |
Voortstuwing en vermogen | Verleden: 6 cilinder A.E.G. motor 150 apk Sinds 1978: 8 cil. Scania type DS.14AO1 300 apk |
Type | Sleepboot |
Roepletters | – |
Motorsleepboot Delta
De Delta, een motorsleepboot uit 1946, heeft Maassluis als thuishaven en wordt momenteel met veel plezier voor de recreatievaart gebruikt. De 16 meter lange en 4.20 meter brede sleepboot biedt veel ruimte. Zo is er een voorroef met een vast keukengedeelte, zijn er 5 slaapplaatsen en is er achter de machinekamer een grote achterroef. Getracht wordt, de nog in originele staat zijnde sleepboot zo te houden.
De boot heeft tot 1982 heel wat beroepsmatig werk verzet. In opdracht van de heer Van Riemsdijk, wonende te Maasbracht, is zij in 1946 gebouwd bij de werf S. Seymonsbergen te Amsterdam. In 1948 werd de Petronella verkocht aan de heer B.C. de Bot. Deze woonde ook in Maasbracht en noemde haar Gercor. Hij heeft de Gercor 22 jaar in zijn bezit gehad en woonde er op met zijn vrouw en 3 kinderen. Net na de oorlog heeft de boot een tijd lang met een bok gevaren om de gezonken schepen, die in de Maas lagen, te lichten. In die tijd was de sleepboot een hele krachtpatser.
Technische kenmerken
Tonnage | 12 ton |
IMO-nummer | 02306810 |
Lengte | 16,00 meter |
Breedte | 4,20 meter |
Diepgang | 1,80 meter |
Voortstuwing en vermogen | 3 cilinder Industrie type 3VD6A ,150 pk, bij 330 omwentelingen p/min |
Type | Sleepboot |
Roepletters | PF2409 |